W dzisiejszych czasach zaobserwować można ciągłą zmianę. Tak też jest w branży eventów biznesowych. Pojawiły się inne wymagania co do ich organizacji niż tylko logistyka i dostępność. Platforma łącząca organizatorów konferencji z miastami, krajami i obiektami — Conferli.com postanowiła zbadać to zjawisko i uzyskać rzetelne informacje potrzebne do jasnego zrozumienia procesu przetargowego, dotyczącego wyboru destynacji na konferencje organizowane przez stowarzyszenia.
Raport wydany przez Conferli.com w lipcu tego roku opiera się na wynikach przeprowadzonej ankiety, dyskusji z międzynarodowymi stowarzyszeniami i dwóch sesjach okrągłego stołu UIA. Raport jest do pobrania bezpłatnie z ich strony.
Ankieta została wysłana do bazy danych stowarzyszeń Conferli, Boardroom, UIA (Union of International Assocations) i ESAE (European Society of Association Executives). Czterdzieści dziewięć stowarzyszeń odpowiedziało na pytania w niej zawarte. Oprócz badania, w dniu 12 kwietnia 2022r. odbyło się spotkanie Zoom, gdzie przeprowadzono dyskusję na temat procesów przetargowych z 10 międzynarodowymi stowarzyszeniami. Ponadto, Conferli zorganizowało 2 sesje okrągłego stołu w UIA w Brukseli 20 maja 2022 r., w których udział wzięło około 35 stowarzyszeń. Badanie rynku jest kombinacją tych trzech źródeł.
W raporcie wymieniono różne określenia dotyczące procesu przetargowego stowarzyszeń i jak wygląda sama procedura stosowana przez rozmaite organizacje, gdyż nie ma jednej nomenklatury obowiązującej na świecie, a także procesy decyzyjne dotyczące wyboru miejsca na kongresy różnią się.
55% respondentów twierdzi, że proces podejmowania decyzji o wyborze miejsca na kongres zmienił się w pandemii.
Czynniki, które uległy zmianie to:
Z ankiet wynika, że obecnie najważniejsze kryteria dotyczące wyboru destynacji to:
Zrównoważony rozwój, dziedzictwo/pozytywny wpływ eventów czy DEI (Diversity, Equality, Inclusion) są teraz brane pod uwagę, ale nadal nie mają tak dużego znaczenia jak dostępność i koszty. W 35% przypadków zrównoważony rozwój odgrywa rolę podczas przetargu, ale nie jest to decydujący czynnik, natomiast legacy (dziedzictwo) ma niewielkie znaczenie w podejmowaniu decyzji.
Autor: Anna Górska, Doradca Zarządu Symposium Cracoviense, Członek Zarządu ICCA International Congress and Convention Association
Najnowsze artykuły
Centrum Konferencyjne WEST GATE w Warszawie to aż 700 metrów kwadratowych przestrzeni eventowej w prestiżowej lokalizacji, idealnych na konferencje, szkolenia i bankiety. Doskonała dostępność, zaawansowana technologia i profesjonalna obsługa gwarantują sukces każdego wydarzenia.
20 października 2025 roku Warszawa stanie się centrum rozmów o przyszłości branży MICE. W Event Hall w Fabryce Norblina odbędzie się konferencja Event Biznes – Nowe Horyzonty 2025, organizowana przez Stowarzyszenie Branży Eventowej, której jesteśmy dumnym Patronem.
Magazyn Hotel Management, tworzony przez Monikę Cichowską i Bartosza Wróblewskiego, ponownie zaprasza branżę hotelarską na wydarzenie, które łączy wiedzę, inspirację i integrację w najlepszym wydaniu. We wrześniu 2025 roku spotkamy się nad Bałtykiem, by wspólnie świętować VI edycję Kongresu Hotel Management – tym razem w wyjątkowej, dwudniowej odsłonie.